040 511 5359

©2018 BY ALENDO

  • Facebook Social Icon

Jorvas High-tech Center (JHC-1, E-rappu), Hirsalantie 11, 02420 Jorvas, Kirkkonummi

Seuraa

Ota yhteyttä

Osoite

Heicap Oy
Y-tunnus: 2515813-8

Suolan saantia kannattaa rajoittaa

17.10.2017

Runsas suolan saanti on yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen, joka on yksi sydän- ja verisuonitautien riskitekijöistä. Suolassa on natriumia, joka runsaasti saatuna on haitallista elimistölle. Suosituksen mukaan suolaa saisi aikuisten ruokavaliossa olla korkeintaan 5 g (1 tl) vuorokaudessa ja lapsilla korkeintaan 3 g vuorokaudessa. Suosituksesta ollaan vielä melko kaukana: suomalaiset miehet saavat suolaa noin 9 g vuorokaudessa ja naiset noin 6,5 g. 

 

Peräti 80 % saamastamme suolasta tulee piilosuolana. Noin puolet päivän suolamäärästä tulee leivästä ja leivänpäällisistä, joten kannattaa etsiä ja valita vähäsuolaisia tuotteita. Niitä ei ole aina niin helppoa löytää kaupassa, tuotteita kannattaakin vertailla ja tarkistaa suolapitoisuus pakkauksista. Sydänmerkki voi auttaa löytämään vähäsuolaisemmat vaihtoehdot. Leipä on vähäsuolainen, jos siinä on suolaa alle 0,7 % ja voimakassuolainen, jos suolaa on yli 1,1 %. Monet paistopisteiden leivät usein ovat voimakassuolaisia. Kannattaa myös vähentää runsassuolaisten leikkeleiden sekä suola-alkuisten elintavikkeiden käyttöä. Myös useat valmisruoat sekä valmiit mausteseokset ovat hyvinkin suolaisia.

 

Ruoanvalmistuksessa kannattaa suosia mausteita, yrttejä ja sitruunaa korvaamaan osaa suolasta. Maku tottuu parissa viikossa vähempään suolaan kun sitä vähitellen vähentää. Olennaista suolan saannin vähentämisessä on kuitenkin se, että syö kunnon ateriat säännöllisesti, eli vähemmän ”voileipäaterioita” ja napostelua, niin suolan saantikin yleensä asettuu helposti hyvälle tasolle. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä kannattaa syödä reilusti! Mikäli syömistottumuksiin on aiheellista tehdä enemmän muutoksia, ei useinkaan aluksi kannata kiinnittää huomiota suolan saantiin, vaan keskittyä isompiin linjauksiin: ateriarytmiin, riittävään kasvisten määrään, riittävään kuidun sekä pehmeän rasvan saantiin sekä tietysti ruoasta nauttimiseen!

Please reload

Viimeisimmät kirjoitukset

Please reload