Viimeisimmät kirjoitukset

DASH-ruokavalio alentaa verenpainetta


DASH-ruokavalio eli ”Dietary Approaches to Stop Hypertension” on alunperin Yhdysvalloissa kehitetty ruokavalio kohonneen verenpaineen ehkäisyyn ja hoitoon. DASH on hyvin terveellinen tapa syödä, ei mikään hetkellinen dieetti painon pudotusta ajatellen, vaan pysyvä, selkeä ja täysipainoinen ruokavalio.

DASH-ruokavalion pääpiirteet

  • Runsas kasvisten syönti (8-10 annosta vihanneksia, marjoja, hedelmiä päivässä)

  • Suolan määrän rajoittaminen (alle 5 g päivässä)

  • Suositaan kasviöljyjä, pähkinöitä, siemeniä

  • Viljatuotteet valitaan täysjyvänä

  • Maitovalmisteet rasvattomina tai vähärasvaisina

  • Kalaa ja kanaa, mutta vai niukasti punaista lihaa

  • Sakkaroosin saantia rajoitetaan

DASH-ruokavalio on miellyttävä toteuttaa pitkällä tähtäimellä myös painonhallinnan kannalta, sillä siinä syödään monipuolisesti ja riittävästi. Se on tutkimuksiin perustuvaa ja sen teho kroonisten sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa on todettu vaikuttavaksi. DASH-ruokavalio onkin valittu Yhdysvalloissa useita kertoja parhaimmaksi ruokavalioksi.

<